Teamontwikkeling en Training
Voorbeeldtrajecten
1. Teambuilding in de zorg
Zuwe Zorgcentrum is een verpleeghuis. Het team heeft een belangrijke voorbeeldrol bij de implementatie van veranderingen. Noodzakellijk was dat de juiste zaken werden besproken in het team. Het was nodig om oude beelden bespreekbaar te maken en samenwerking, openheid en communicatie te vergroten, zodat het team hun nieuwe rol kan pakken.
Aanpak: Individuele gesprekken met alle teamleden, twee middagen teambuilding, intensieve coaching 'achter de schermen' van de manager.
Resultaat: Er is meer saamhorigheid, wederzijds begrip, openheid, samenwerking en spreekt men elkaar aan. “Het team voelde zich zeer snel vertrouwd en voelde zich veilig, waardoor er open gecommuniceerd werd. Je hebt passie voor je vak, je merkt dat je het werk met veel plezier uitvoert.”
Lisette van Ginhoven, manager welzijn, Zuwe Zorgcentrum
2. Aikido en persoonlijke ontwikkeling
Het gebruik van Aikido in trainingen en teambuilding draagt bij aan een enorme versnelling van het leerproces. Aikido-oefeningen geven een heldere spiegel van de taal van ons lichaam.
Aikido is een moderne krijgskunst zonder rivaiteit of competitie. Aikido is een combinatie van fysieke en mentale training, waar je een nieuw vertrouwen in jezelf creëert met respect en intgeriteit naar anderen. Met Aikido trainen we de moed om in nieuwe uitdagingen te durven stappen en ontwikkelen we de verbinding tussen voelen, denken en handelen.
click hier voor een presentatie over aikido
3. Flow voor de klas: de
'Nieuwe autoriteit'
Een lagere school had veel problemen met pesten en sociale onveiligheid. Door alle onrust 'kwamen ouders de school binnen' en was er onmacht en frustratie onder leerkrachten.
Naast een traject om de sociale veiligheid te borgen stond de 'Nieuwe Autoriteit' van Omer centraal. Uitgangspunt daarbij is dat de oude autoriteit vanuit macht en status niet meer werkt. Leerkrachten verkrijgen autoriteit als kinderen het gevoel hebben dat het klopt met wie je bent en er verbinding is. leerkrachten werken aan elementen als: aanwezigheid, kwetsbaarheid, 'het ijzer smeden als het koud is' .
3. Professionalisering MKB
De IBK Groep is een MKB organisatie die duurzame oplossingen biedt in de koudetechniek en airconditioning. De vraag van de klant was: “Onze managers zijn doorgegroeid vanaf de werkvloer vanuit hun specifieke vakgebied. Wij willen in lijn met onze dienstverlening duurzaam met onze mensen omgaan. Ondersteun de professionalisering van het managementteam op dat gebied. We willen geen uitgebreide sessies, maar korte sessies en een praktijkgerichte aanpak. ”
Aanpak: Het traject bestond uit één dagdeel training, één dagdeel intervisie per maand en individuele coaching, gedurende vier maanden. Communicatie en leidinggeven stonden centraal.
Resultaat:“We hebben een stap gemaakt naar samenwerking en communicatie over het muurtje van de eigen BV en afdelingen heen. Het managementteam staat nu echt in de startblokken om het bedrijf te managen. Als directeur krijg ik nu de tijd en ruimte om mij op andere zaken te richten.”
Peter Augustinus, directeur IBK Groep.
Dit traject is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met
http://www.aben-personeelszaken.nl/
specialist voor MKB bedrijven.
4. Plezier en Klantgerichtheid
Dit is een voorbeeld dat ik meedraag in mijn hart en waar ik bijzonder trots op ben, vooral omdat het is gelukt met heel weinig middelen de kern van het probleem te raken, met een groot effect.
De afdeling radiologie van een lokaal ziekenhuis kampt met een stijging van het aantal klachten over klantgerichtheid. Er was geen budget maar wel een noodzaak aan de klantgerichtheid te werken. Er was slechts 1 avond beschikbaar met het hele team.
Aanpak: Ik wilde vooral weten wat de kern was van wat er speelt. Ik liep mee op de afdeling zowel vanuit de ogen van de patient als die van de medewerker. Diepe emoties van miskenning, frustratie en onmacht werden pijnlijk helder. Een heftig voorbeeld van het effect van vele reorganisaties en bezuinigingen.
Tijdens de avond met het team spraken we over de emoties en maakten we opnieuw verbinding met de oorsprong van hun eigen plezier en drijveren in het werk.
Resultaat: het grootste compliment kwam van een manager, zonder wetenschap over de teambuilding, die de volgende ochtend voorbij de wachtkamer liep en riep: "Wat is hier gebeurt?! Wat een fijne sfeer!"
5. Teamuitje en toch leerzaam
De assistentes van een poli van het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis wilde het jaarlijkse teamuitje combineren met een leerzame middag. “Het moet leuk zijn en positief. Tegelijkertijd moet het inzicht in elkaars kwaliteiten groeien en is een volgende stap dat mensen makkelijker feedback geven aan elkaar.”
Aanpak:Een middag teambuilding met het ‘DISC-model’ en feedback geven aan elkaar.
Resultaat: “Het was spannend of iedereen écht mee zou doen. Dat is zeker gelukt. Er is gelachen, er was hilariteit en een enorme herkenbaarheid. Er was ruimte om voorbeelden uit de praktijk met elkaar te bespreken. Iedereen is enthousiast en positief naar huis gegaan. Inzicht in verrassende kwaliteiten kunnen direct ingezet worden op de werkvloer.”
Hoofd Zorggroep Zuwe Hofpoort Ziekenhuis
6. A&O psychologie in 9 maanden ICM
In deze module prikkel ik deelnemers stil te staan bij ontwikkelingen in de maatschappij en de toekomst en wat dat betekent voor de nieuwe leiders van de toekomst, teams en organisaties. In 9 dagen verkennen de deelnemers het boeiende vak van A&O Psychologie, van missie, normen en waarden, cultuur tot je eigen WHY, waarom doe je wat je doet en heb jij het lef te luisteren naar wat zich aandient?
In de tweede praktijkopdracht gaan deelnemers aan het werk met een actuele vraag binnen een team of de organisatie. http://www.icm.nl/
7. Psychologie voor managers ICM
Deelnemers werken in 9 dagen aan het vergroten van inzicht over psychologie, zichzelf, persoonlijkheidsprofielen, interacties tussen mensen en in teams en de kracht van oordeellooswaarnemen. Deelnemers werken aan eigen praktijkvragen over motiveren, weerstand, leiderschap, teams en veranderingen.
http://www.icm.nl/
8. Vrouwelijk leiderschap
Vrouwen vergroten hun zelfbewustzijn over gedrag en effecten zodat de keuze mogelijkheid voor vrouwen vergroot en zij bewust het stuur van leven, werk en cariere, in eigen hand kunnen nemen.
Resultaat: 85 % minder uitstroom en vrouwen in hun kracht.